vrijdag 15 februari 2008

Homunculus.


Ok dan.
Ik wilde graag het boek "Het maakbare brein" lezen, nadat ik daar iets over gelezen had op internet. Ik vertelde dat aan onder andere mijn moeder, en aangezien zij dit kwartaal nog iets moest kopen bij de ECI kocht ze dat boek.
Leuk boek, niet echt wetenschappelijk geschreven, voor iedereen te begrijpen denk ik. Wat ik wel jammer vond was de vele herhaling, vaak worden dingen nog een keer uitgelegd. De kracht van herhaling is niet te onderschatten, maar overbodig in een boek als deze denk ik.
De uitspraken van meneer Punt over het stimuleren van het brein, worden bevestigd in dit boek. Toen meneer Punt het zei, geloofde ik het al wel, maar nu dus helemaal.
Het idee is dat je brein onderhoud nodig heeft. Mensen kunnen pillen en alles nemen om een gezond lichaam te krijgen, maar ze vergeten dat de hersenen ook een deel van dit lichaam zijn. Het stimuleren van het brein doe je simpelweg door het veel te gebruiken. Veel wiskunde opgaven maken zal leiden tot het beter kunnen maken van dit soort opgaven, ongeacht het onderwerp, je zal de opgaven beter kunnen benaderen.
Maar wat ik voornamelijk interessant vond waren twee dingen.
1. De invloed die wij, ongeacht leeftijd, nu nog hebben. Door ons gedrag zal het brein nieuwe verbindingen aangaan, en het gedrag bevorderen. Dit gedrag zal de volgende keer beter gaan, en makkelijker. Met als voorbeeld weer de wiskunde opgaven.
2. De invloed van sport op de hersenen. Ik hou echt van sport, heerlijk. En nu blijkt het ook nog effect te hebben op de hersenen. Als ratten zich in een uitdagende omgeving bevinden, is de dichtheid van de synapsen (deel van de verbindingen) groter. Sport gaat ook verval van de hersenen tegen, het bevordert het leren en heeft een positief effect op de stemming. Ik kan dat zeker merken aan mijn moeder, die veel vrolijker is als ze regelmatig sport ;)
De hersenen zijn dus hartstikke plastisch, vroeger werd gezegd dat hoe ouder je werd, hoe verder je hersenen aftakelde. Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn, oude mensen zijn nog steeds in staat nieuwe bindingen te vormen.
Verhelderend, dat is een mooie omschrijving van dit boek. Ik kan hem aan iedereen aanraden.
Oja, de titel, bijna vergeten. Ik heb hier een mooi plaatje van (bovenin). Dit houdt in dat de gevoeligerige (in de zin van tastbaarheid) delen van het lichaam groter zijn weergegeven. Ik vind hem mooi :')

2 opmerkingen:

Valerie zei

Wow, wat tof! Ik vind dat soort dingen ook altijd heel leuk om te lezen, alleen nu hoeft het niet meer want jij hebt het samengevat. :D

En dat over sporten is inderdaad te merken. Ik ben best wel slecht in actief blijven en kan dan redelijk diep in de put zinken. Beweging haalt me daar weer uit. Nu nog blíjven bewegen... :P

Sanana zei

Hé!

Deze had ik nog niet gelezen (slecht van me :$). Ik vind hem cool! Mag ik dat boek ook eens van je lenen, netzoals the secret ;)
(Geloof je dat nog trouwens, ik hoor je er niet meer zo vaak over).. Maar leuk geschreven =)