donderdag 6 november 2008

See success in its outcome

Ik hoorde het voor het eerst vorige week zaterdag, op de fiets. De nieuwe 3FM-megahit.
Ik verstond de tekst niet goed, vond het een aardig nummer.
Toen hoorde ik voor het eerst de tekst die Jay-Z rapt echt goed en ik was overdonderd, kippenvel.

Hij zegt:
"See Martin, See Malcolm
See Biggie, See Pac
See success in its outcome
See Jesus, See Judas
See Caesar, See Brutus
See success is like suicide
Suicide, its a suicide
If you succeed, prepare to be crucified"

Ik vind dit zo'n ontzettende gafe (/gave? Nog geen antwoord gehad) tekst.
Succesvolle personen, die vermoord werden, door hun succes.
Maar is dat succes niets waard? Jezus is gestorven met een reden, die hoef ik niet meer te behandelen.
Martin Luther King, een groot succes, iedereen krijgt kippenvel bij alleen al het horen van "I Have a Dream". En nu, 45 jaar na zijn toespraak is er voor het eerst een gekleurde president. Zijn succes, is dat zijn leven waard? Ja zeker.
Biggie, the Notorious B.I.G., east-side rappert, ook succesvol. Zijn succes zijn dood waard? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat zijn succes niet de 'oorzaak' is van zijn dood..
Pac, 2Pac, Tupac Shakur. Is zijn succes zijn dood waard? Hij is ook niet vermoordt om zijn succes denk ik.
Caesar. Daar wordt het leuk. Zijn dood is zeer zeker wél een gevolg van zijn succes. Hij klom op en werd bijna (is het nooit geweest) Rome's eerste keizer. De senaat dacht daar anders over, zij wilde de republiek beschermen en uiteindelijk is hij neergestoken. Ook door Brutus, zijn beste vriend. Caesar stierf met de legendarische woorden, sprekend naar Brutus, op zijn lippen:
"Et tu, Brute" "Ook jij? Brutus"
Dit is niet helemaal waar, waarschijnlijk zei die het namelijk in het Grieks: "Kai su, Teknon?" "Ook jij, zoon?" Eigenlijk nog een veel inponerende tekst..
En toch kwam de eerste keizer er, Octavianus/Augustus. Is Caesars succes het waard geweest? Ja dat denk ik wel. Voor hem wel.
Judas verraadde Jezus en joeg hem zijn dood in. Brutus stak Caesar zelfs zelf neer. 

Dit is toch een ronduit geniale tekst.

2 opmerkingen:

Sanana zei

teknon betekent volgens mij kind in het grieks :O Maar dat komt inderdaad op hetzelfde neer als 'zoon'...

Waarom staat er niets over je eigen succes? Had ik eigenlijk wel verwacht :P Wacht jou ook een fataal einde??

<3

Valerie zei

Liedje heb ik nooit gehoord, maar de tekst is inderdaad wel cool. ^^ John Lennon is ook gestorven door zijn succes, maar of dat wat uithaalde (behalve de Beatles meer legendarisch maken) weet ik niet.

Ik wil ook interessante dingen over Rome en Griekenland weten. Ik weet alleen dingen over Aristotle, Socrates en Plato dankzij AP government. Stomme gymnasium kinderen die jij en Sandra zijn! :P